ביוני 1941 ( סוף סיון,) פלשה גרמניה לברית המועצות, ופתחה חזית מזרחית ששנתה את מהלך המלחמה.
בקורות העם היהודי נחקק תאריך זה כראשיתו של הרצח ההמוני האכזרי, והנורא ביותר בקורות עמינו. יחד עם הצבא הגרמני הגיעו זרועות ה- ס.ס.(האיינזצגורפן) לכל אחת מהקהילות היהודיות, שעד לפלישה היו בפריחתן. הם החלו ברצח יהודים בבורות הירי וביערות.. הראשונים לכך היו יהודי פולין, וליטא המזרחית. עד סוף שנת 1941 נרצחו יותר מחצי מהיהודים באזורים אלו. מתוך 220,000 יהודים בליטא, שרדו עד סוף שנת 1941,כ- 40 אלף יהודים, ...[קרא עוד]
בית הכנסת הגדול בגטו וילנה, בחורבנו
הרבנית רבקה אזרחי - בית כנסת "בית אהרון" בשנחאי (מיר, ליטא)
בית הכנסת החרב בעיירה מיר, בלארוס
בית הכנסת בעיירה סלובודקה, ליטא
נתן צבי ברון - בבריחה עם הרב חיים שטיין (טבריג, ליטא)
הריסות בית כנסת בעיר וילנא, ליטא
ברית מילה בסתר
ברית מילה בסתר
הגרמנים גזרו על התושבים בגיטו קובנה, כל ילד שיוולד, יירה יחד עם אמו. אפשר לתאר את הבהלה והפחד בהיוודע הגזירה. השאלה העיקרית הייתה: היכן אפשר להסתיר תינוק שנולד?
היהודים לא נכנעו לגזירה. "אמרנו לעצמנו, שאין לנו השלטון על החיים, ואין ברצוננו לכלות את העם היהודי"…
החלו, אפוא, להסתיר את התינוקות...
אינני יכול לשכוח קיום "ברית מילה", שבו הייתי נוכח... ברית מילה בסתר בגיטו, חמש שנים היה יצחק בלוך נשוי, ולא נולדו להם ילדים. והנה דווקא בגיטו, לאחר שנגזרה הגזירה, ברכם ה' בילד. הם התגוררו בבלוק ג' בגיטו, שבו היה גם בית ספר מקצועי לילדים. הזוג התחבא בבניין זה, מפני שסברו, שרעש המכונות והלמות הפטישים יגברו על צעקות התינוק, והנה שם נתקיימה ה"ברית". בשעה שהמוהל עמד להתחיל במלאכתו, נשמעה לפתע חריקת מכונית לפני הבית ואנשי גיסטאפו ירדו מן המכונית. בהלה גדולה אחזתנו. ידי המוהל החלו לרעוד. כולנו היינו אובדי עצות, מה לעשות עכשיו? כיצד להציל את האם ותינוקה? כולנו רעדנו מפחד, אך האמיצה בינינו הייתה דווקא האם, שפנתה למוהל: "תזדרז ותמול את הילד – היא צעקה – הנך רואה, שבאו להמיתנו, ימות הילד לפחות כיהודי!".
שמענו בקול האם הגיבורה – הילד נימול בצל המוות.
הרב אפרים אושרי, (חורבן ליטא)
חיילים גרמניים ברחוב העיירה טלז, ליטא
תמונת מחזור של תלמידי ישיבת מיר
פייגלה בת הרב
פייגלה בת הרב
בגטו וילנה קמה מעין תנועה מיוחדת של נשים לשם שמירת השבת ושמירת ערכי היהדות, בראשה התבלטה הדמות של בחורה בת עשרים "פייגל דעם רב'ס", בתו של הרב בייגל מטראכימברוד שבווהלין. היא גרה יחד עם עוד נשים צעירות, מורות ותלמידות "בנות יעקב" לשעבר... רוב המשתייכות לחוג היו מתכנסות ברחוב ההקדש 9 והיו מתפללות בצוותא ואומרות פרקי תהלים... בשבתות היו נשי חוג זה לומדות פרשת השבוע עם רש"י ומפרשים אחרים, פרקי אבות, דיני שולחן ערוך וספרי מוסר. במשך הזמן גדל חוג ה"ווייבערשער בית - מדרש" (בית המדרש לנשים) והוא עבר ל"מטבח הכשר", רחוב האשכנזים 31.
רבות מבחורותיה של פייגל היו נושאות אתן סידורים קטנים ועל הצד הפנימי של העטיפה היה כתוב: "השמים ושמי השמים, הארץ וכל אשר עליה, נבראו אלא למען ולצורך האדם"; אחר כך: 'אליך ה' נפשי אשא'; ולבסוף: "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לקדש שמו ושם ישראל ברבים"
(מ' דבורז'צקי)
יהודים בגטו וילנה
נתן צבי ברון - מאבק על שמירת השבת בטלז (טבריג, ליטא)
הרבנית רבקה אזרחי - ישיבת מיר בשנחאי (מיר, ליטא)
בנין ישיבת טלז בליטא
דמותו של רבי אברהם גרודז'ינסקי
דמותו של רבי אברהם גרודז'ינסקי
הרבנית וולבה מספרת על התכנסויותיהם של בחורי הישיבה בבית אביה, רבי אברהם גרודז'ינסקי:
מדי ליל שבת נהגו להתאסף בביתנו בני תורה שעדיין נשארו מישיבת סלבודקה. אבי היה משמיע באוזניהם דברי תורה ומילות חיזוק ועידוד.
אותם בחורים היו שבורים ורצוצים בגופם ובנפשם, הם נשארו גלמודים, יחידים מכל משפחתם, ועבודת הפרך שעבדו במפעלים הגרמנים התישה אותם כליל. דברי התורה והעידוד שהרעיף עליהם אבא היה עבורם מקור כח וחיזוק להמשיך ולא להישבר.
בדבריו ניתן להרגיש בחוש את ההתכוננות העמוקה והעקבית לקידוש השם. הוא אף הציע לפניהם שתיים עשרה קבלות אשר כולם חתמו לשמור עליהן כשיזכו להישאר בחיים (אחד המעטים שנשארו הוא הרב מרדכי צוקרמן זצ"ל שהיה לאחר מכן רב בבית הכנסת פרושים).
ואלו הן הקבלות: 1. אמונה 2. שמירת שבת 3. טהרת המשפחה 4. זהירות ממאכלות אסורים 5. ריבית 6. ביטול תורה 7. אהבת רע וישראל 8. חסד 9. הסתפקות 10. בטחון 11. חינוך הבנים 12. ארץ ישראל
(הרבנית רבקה וולבה, בתו של הרב גרודז'ינסקי, "ואמונתך בלילות")
תמונה של חברת 'תפארת בחורים' בעיירה קלם
נתן צבי ברון - הפרידה מהישיבה בטלז (טבריג, ליטא)
הרב אברהם גרודזינסקי, מנהלה הרוחני של ישיבת סלבודקה בעיר קובנה, ליטא
תורה שלמדתי באף: "תפארת בחורים"
תורה שלמדתי באף: "תפארת בחורים"
בין יהודי הגטו היו נערים ובחורים רבים שבימים כתיקונם ישבו ולמדו. ביניהם בלטו במיוחד בני הישיבה. בראשית תקופת הגטו העדיפו רבים מצעירים אלו שלא לעבוד, למרות שמשמעות הדבר הייתה מנות אוכל מצומצמות ביותר. לאחר שהוטל על הגטו לספק עובדי כפיה לבנית שדה התעופה בפרבר אלקסוט נאלצו גם בחורים אלו להפרד מעל ספריהם ולהתגייס לעבודה.
על רקע זה יזם ר' אפרים אושרי, יד ימינו של הרב כהנא שפירא, את הקמת "תפארת בחורים". מדי לילה, לאחר סיום העבודה, נאספו אליו ילדים, נערים ובחורים, לשעות של לימוד משותף. תחת סכנת חיים תמידית, מתוך רעב וחולשה בלתי נתפסים, המשיכו הצעירים ללמוד וללמד. הדבר נמשך עד חיסולו של הגטו.
כילד, חבר בתפארת בחורים, אני יכול להעיד שכל יום הרגשנו שזה היום האחרון לחיינו. היינו הולכים במשך שעות לעבודתנו, עבודת הכפייה, ומשננים שוב ושוב את הקושיות.
פעם, לאחר שסיימתי את השיעור בתפארת בחורים, יצאתי עם חבר [...] תוך כדי הליכה ושינון בלימוד, נעמד חברי ואמר: "ריבונו של עולם, לבקש ממך חיים – אין לי החוצפה. מסביבי נהרגים ונרצחים רבבות, ואיך יכול אני לבקש ממך חיים? אבל לא לזכות להיות בישיבה – על כך איני יכול לוותר! ריבונו של עולם, אני רוצה ללמוד את תורתך!"
אז בכינו שנינו, לא אשכח זאת כל חיי. אלה היו ילדי הגטו שלמדו תורה! חברי הטהור נספה במלינה בעת חיסול הגטו
(עדות ר' יצחק גיברלטר, ארכיון גנזך קידוש הם)
ראשי ישיבת מיר רבי ירוחם, הרב קמאי והרב אליעזר יהודה פינקל
"בית יעקב" בגטו קובנה
"בית יעקב" בגטו קובנה
רואה אני חובה לעצמי לספר כאן על הפעילות של "בית יעקב" בגטו קובנה שבראשו עמדה העסקנית הידועה של "בית יעקב" גב' אלה שמואלביץ.
מי יכול לתאר את חדוות הזיו והנוגה שהיו נסוכים על פניהן של בנות ישראל, שעה שהיו מתכנסות בחדרה הצר של אלה שמואלביץ ברחוב פורמאן מספר 8 לא הרחק מישיבת סלבודקה המפורסמת. שם, בחדר הצר הייתה מרצה להן על ענייני אמונה ובטחון ועל המצווה הגדולה של קידוש השם. "גבורות עליכן להיות, בנותי היקרות" ענתה אלה שמואלביץ בקול נרגש כשדמעות מנצנצות בעיניה, לקבוצת בנות שבאו לשאול אם ללכת לעבודת הכפייה של הגרמנים או לנסות למצוא להן מפלט ומחבוא במקום סתר.
חברות "בית יעקב" קבלו לתוך חבורתן צעירות רבות שהוריהן נספו וכל משפחתן נאבדה והן נשארו אבודות וגלמודות, בנות בית יעקב הצליחו להפיח בהן כוח של גבורה ועוז לשאת את הסבל הקשה של חיי הגטו".
(הרב אפריים אושרי, "חורבן ליטא")
נתן צבי ברון - "אלול" בטלז (טבריג, ליטא)
תמונת מחזור של רבני ישיבת פונביז' ליטא, 1930
תעודת כניסה ליפן לבחור מישיבת מיר בשנחאי
הרבנית רבקה וולבה - בתו של הרב אברהם גרודזינסקי, ראש ישיבת סלבודקה קובנה סלבודקה (קובנה, ליטא)
תמונת מחזור של מורות ותלמידות בית הספר 'יבנה' בעיר טלז, ליטא
הרבנית רבקה אזרחי - רבי ירוחם ממיר (מיר, ליטא)
תמונה של תלמידי ישיבת מיר בזמן שהותם בעיר קובה, יפן
תמונה של תלמידים מישיבת פונביז', ליטא
נתן צבי ברון - 'בעל בית' ליטאי (טבריג, ליטא)
תלמידי ישיבת מיר מגיעים לעיר קובה, יפן.
תמונת מחזור של רבני ותלמידי ישיבת סלובודקה, קובנא, ליטא - תרפ'ט
נתן צבי ברון - טלז בתפארתה (טבריג, ליטא)
הרב יוסף יהודה לייב בלוך, ראש ישיבת טלז
ספרים שהודפסו על ידי ישיבת מיר בעת שהותם בשנחאי
נתן צבי ברון - בר מצווה בטלז (טבריג, ליטא)
יהודים ברחוב השוק בעיר וילנה, ליטא
ישראל גרבר - ישיבת מיר בתלאות שנחאי (הורדוק, פולין)
ילדים יתומים בגטו קובנה
הרב אברהם דובר כהנא שפירא, רבה של העיר קובנה. תרל'א - תש'ג. נפטר בגטו קובנה בחודש אדר תש'ג.
ילדים יהודיים בגטו קובנה
ישראל גרבר - המשגיח ר' חצ'קל לווינשטיין (הורדוק, פולין)
חיידר הרב בעיירה פונביז' עם רבותיהם ועם הרב יוסף שלמה כהנמן
רפאל ולטשטיין - ר' אלחנן וסרמן / כיבוש ברנוביץ (ביאלסטוק, פולין)
תמונת מחזור של תלמידי ישיבת טלז, ליטא
מסירות נפש לשמירת שבת בגטו וילנה
מסירות נפש לשמירת שבת בגטו וילנה
הרב קלונימוס קלמן פרבר ז"ל תלמיד ישיבת ראדין שזכה להסתופף בצילו של מרון החפץ חיים זיע"א שהה בזמן השואה הנוראה בגטו וילנה. מתוך פרקי זכרונותיו ליקטנו שני עובדות אודות שמירת שבת קודש מתוך מסירות נפש.
...בנתיים באה השבת. ועלינו, על כל היחידה היה להכין אוכל ליום השבת, וכן ליום ראשון, ביום שיננו עובדים. כבר בררתי בגטו את ההלכה, את הדינים הנוגעים לשמירת שבת. יש לנו קבוצה של בני תורה, אנו נפגשים כל יומיים כמעט בגטו. בתוך הקבוצה גם בנין של הרב יוסף שוב. שלום ויעקב. וכן שני תלמידים של רבי וועלוועלע בריסקער ראש ישיבת בריסק, שנשארו בוילנה ולא הספיקו לצאת לשנחאי. עפי" רוב מבררים אנו הלכות שבת, טרפות וכדומה. אחרי ברורים סיכמנו כי העבודה בחצר, במכונה לחיתוך התבן לשם עירבוב המספוא בשביל הבהמות יש במלאכה זו בשבת משום איסור דאורייתא. אי לכך תכננתי והתחלתי להכין את כלל העובדים יומיים לפני שבת, כדי שביום שישי נהיה כולנו פנויים לעבודה זו, הפעלת המכונה לחיתוך התבן ונכין מלאי הגון , ולא יכשל שום יהודי באיסור דאוריתא בשבת...
(זכור ח"ג עמ' 152)
יהודים מגורשים אל גטו קובנה
הרבנית רבקה אזרחי - המסע הארוך מליטא לשנחאי (מיר, ליטא)
יהודים בגטו קובנה
ספר תורה בגטו קובנה
ספר תורה בגטו קובנה
"כאשר התגוררנו ליד שער הגטו נגשה אל אחי רפאל רבנית חשובה ובקשה ממנו לעזור לה בהעברת ספר תורה. לא קל היה להעביר בגטו ספר תורה, הדבר גבל בסכנת נפשות ממש. הייתה אפשרות להעביר את ספר התורה בתוך שק , ולנושאו. על הגב כחבילת בגדים, אך אחי החליט שאין זה לכבוד התורה, לכן למרות הסכנה הגדולה שבדבר , עטף אחי את ספר התורה בבד ונשאו בידיו. , מנשקים אותו, ובמהירות נסגר האשנב.
הלכתי אחריו, אולי יהיה צורך בעזרה בדרך. כל התריסים בבתים היו מוגפים מפחד הגרמנים, אבל עיינים כמהות הביטו בנו מבעד לחרכים .כאשר עברנו ליד חלון מוגף. הוא נפתח ע"י הדיירים. הם שלחו נשיקות לספר התורה, ומיד סגרו את האשנב מרוב פחד. כך נמשכה הדרך לאורך כל הרחובות, התריסים נפתחים כאשר אנו עוברים עם ספר התורה העטוף
במו עיני ראיתי את חיבתו הגדולה של עם ישראל לתורתו הקדושה. אחי היקר רפאל הצליח להגיע עם ספר התורה ליעדו.
(עדות ר' יצחק גיברלטר, ארכיון גנזך קידוש הם)