ביום ב' אלול חל יום הזיכרון של הרבי הקדוש מוויז'ניץ, מרן רבי אליעזר הגר זכר צדיק וקדוש לברכה, המכונה בהערצה ה"דמשק אליעזר", על שם ספרו.
לפני שבעים ושבע שנים נפטר הרבי הגאון והקדוש אחרי מחלה ממארת שחוללה בו שמות, והוא אך בן נ"ה שנה.
תלאות רבות פקדו את ה"דמשק אליעזר" מוויז'ניץ, אבל הוא תדיר היה רגוע ושָׁלֵו, נהרה שפוכה על פניו ו"חדוות ה' היא מעוזו".
ימי חייו עלי אדמות, מאז עומדו על דעתו, רובם ככולם היו ימי עברה וזעם שבהם נצרכו יהודים שבורי לב להרבה חיזוק ונחמה, ואם כי במשך כל ימי חייו, כולם שווים לטובה, היה "הוא נותן עוז ותעצומות לעם", הרי שבייחוד בשנות הזעם, ימי השואה הנוראה, היו דולים רבבות אלפי ישראל מנחלי האמונה שנבעו מליבו הטהור ועיניו הטובות.
בימי רעה אלה שם הדמשק אליעזר נפשו בכפו והפעיל מערך מדהים של חילוץ והצלה אשר בעטיו ניצלו, לפי עדויות, אלפי אנשים, נשים וטף.
הוא לא דאג רק להצלתם של פליטי המלחמה ולמקומות מסתור עבורם אלא גם, ובעיקר, לפרנסתם ולמחייתם, ולמען פליטת ישראל הגולה והדוויה מסר את כל נפשו ומאודו. בקלות יכול היה לקבל אשרת עלייה לארץ ישראל בראשית ימי המלחמה, אולם אפילו לא אבה לשמוע על רעיון כזה. בשנת ת"ש נמלט בעור שיניו מעירו ויז'ניצא לטעמשוואר, ומשם שלח משלוחי מזון למען היהודים שהוגלו לביצות טרנסניסטריה והורעבו שם. לשם כך מכר את כל רכושו, כולל שעון היד שלו.[1]
משעלה לארץ ישראל פעל בכוחות לא לו למען שארית הפליטה וקומם מחדש את חסידות ויז'ניץ המפוארת ואת הישיבה הקדושה "בית ישראל ודמשק אליעזר".
בשנת תרנ"א נולד כבן שלישי לאביו הרבי הקדוש מוויז'ניץ, ה"אהבת ישראל" זיע"א, ושם אימו הרבנית הצדקנית מרת הינדא, בתו של הרה"ק רבי מאיר הורוביץ, ה"אמרי נועם" מדז'יקוב. הוא נקרא על שם סבה של אימו, הרה"ק רבי אליעזר מדז'יקוב.
עם גיסו הרה"ק מקופישניץ
בשנת תרס"ז הקים את ביתו עם הרבנית הצוה"ח מרת חוה ע"ה, בתו של הרה"ק רבי יצחק מאיר השיל מקופישניץ. באותו פרק הוסמך להוראה על ידי המהרש"ם מברז'אן ורבי שמואל אנגל מרדומישלא.
בתקופת מלחמת העולם הראשונה שהה בווינה ביחד עם חותנו. בשנים אלו עמד בקשר עם גדולי תורה רבים ששהו בווינה בעקבות המלחמה, ובהם רבי אברהם מנחם שטיינברג (בעל "מחזה אברהם"), שאף הוא הסמיך אותו לרבנות.
אביו, ה"אהבת ישראל", אהב אותו מאוד והתבטא עליו פעמים רבות באופן נדיר, כמו התבטאות זו:
"כשאעלה לישיבה של מעלה וישאלו אותי מה הועלתי בעולם הזה, די לי אם אענה 'הבאתי את אליעזר'ל שלי עלי אדמות'…".
ובשנת תרפ"ב כשהתברר להם, ליהודי בוקובינה, שרבם ה"אהבת ישראל" אינו מתכוון לשוב לוויז'ניצא לאחר שהשתקע בגרוסוורדיין, וביקשו הימנו שישלח להם את אחד מבניו שישמש ברבנות אבותיו הקדושים, הורה לבנו השלישי, רבי אליעזר, ליטול על שכמו את עול הרבנות בעיר ויז'ניצא, או אז החל פרק חדש בתולדות עיר, זו שתשעים וחמישה אחוז מתושביה היו יהודים.
כמו בן מלך אציל הופיע רבי אליעזר בעיר ויז'ניצא, ויהודיה הוקסמו מאישיותו של הרב הצעיר שכוחות איתנים היו גלומים באישיותו השקטה והביישנית.
בחבלי קסם החל למשוך את לב הנוער בחזרה לכור מחצבתו, ובשנת תרפ"ג הקים מחדש את הישיבה הגדולה בוויז'ניצא, אשר בכור ההיתוך שלה עברו במשך השנים אלפי תלמידים שבערו באשו של הרבי הנערץ ודבקו בו בהתקשרות ובאהבה.
והימים, ימי בלבול ומבוכה. בבוקובינה כמעט לא התגוררו יהודים באים בימים בעלי דמות חסידית של "ערליכע אידן". אלו ברובם לא שבו לאחר מלחמת העולם הראשונה, והצעירים ששבו, ברובם, למרבה היגון, החלו לפרוק עול ונהו אחרי תנועות לאומיות שונות. לולי רבי אליעזר וישיבתו כמעט שלא נותר בן תורה אחד בכל הסביבה, וכפי שמספרים הקדושים רבי חיים מאיר מוויז'ניץ ורבי ברוך מסערט וויז'ניץ בהקדמתם לספר דמשק אליעזר:
הוא (רבי אליעזר) הקים את עולה של תורה במדינת בוקבינה ורומניה, שכמעט נשתכחה שם התורה אחרי מלחמת העולם הראשונה והוא עשה אזניים לתורה והעמיד תלמידים הרבה למאות ואלפים שנתקרבו על ידו לאביהם שבשמים לתורה וחסידות ונתרומם קרן התורה וכבוד התורה נתרבה על ידו, כי בכל נפשו ולבו דאג לתלמידים כאב רחמן לבניו ורבים השיב מעוון במתק שפתיו, נועם דרכיו והליכותיו בקודש.
ישיבתו של הדמשק אליעזר שכנה בבניינים מפוארים שכן רק כך, טען, יש סיכוי שהנוער היהודי המבולבל ישוב לספסלי הישיבה. בזכות קסמו האישי הצליח לגייס סכומים אדירים למטרותיו וכך, בהמשך, עם עלייתה של הישיבה על דרך המלך, הקים את המוסד הגדול "בית יעקב" לבנות, שאף הוא הציל אינספור נשמות של בנות ישראל מהתפקרות והתפרקות.
ה"דמשק אליעזר" עודד רבים מחסידיו ותלמידיו לעלות לארץ ישראל, ומהם יתד ופינה לתקומת חסידות ויז'ניץ בארץ ישראל אחרי השואה הנוראה.
בתמונה, ה"דמשק אליעזר" עם אחיו הק' בקיבוץ חפץ חיים יחד עם תלמידים שעלו לפני השואה להפריח את שממות ארץ ישראל
השנים שבין שתי המלחמות הציבו אתגרים קיומיים בפני הקהילות היהודית שבכל הסביבה, ובזכות מנהיגותו של רבי אליעזר, שאפילו גויים אנטישמיים העריצוהו, התנהלו המוסדות והחיים היהודיים על מי מנוחות. הרבי היה מכתת רגליו ונוסע אף למרחקים כדי לפעול בחלונות הגבוהים, ודבריו היו מוצאים מסילות ללב פקידי ממשל וקובעי מדיניות. לזכותו נזקפו האישורים החריגים שהוענקו עבור המוסדות היהודיים בכל רחבי בוקובינה ומחוזות נוספים ברחבי רומניה.
כשגזרה ממשלת רומניה על היהודים לפתוח את חנויותיהם בשבת הפך הרבי עולמות כדי לבטל את הגזרה ויזם עצרת רבנים גדולה בצ'רנוביץ, אחר נסע לבוקרשט ועשה בה שבועיים ימים כשכל מזונו אז – לחם וענבים, זאת אף על פי שבקושי התאושש ממחלת ריאות קשה שהחלישה את גופו. בסופו של דבר אכן הצליח הרבי להיפגש עם ראשי השלטון ולבטל את הגזרה, ותשקוט הארץ.
המלחמה הנוראה, שהגיעה לרומניה בשנת ת"ש, שינתה סדרי בראשית והמיטה אסון חסר תקדים על הקהילות היהודיות שהיו נטועות באזורים אלו מדור דור.
"השם טרנסניסטריה הוא הגדרה גיאוגרפית מלאכותית שנוצרה במלחמת העולם השניה, ומתייחס לאותו חלק של אוקראינה שהיטלר נתן לרומניה בתמורה על השתתפותה במלחמה בברית המועצות. טרנסניסטריה שוכנת במערב אוקראינה, בין הנהרות בוג במזרח ודניסטר במערב, בין חוף הים השחור בדרום ובין קו מצפון לעיר מוגילב (Mogilev). פירוש השם טרנסניסטריה – מעבר לדניסטר (ברומנית נקרא הנהר ניסטרו, Nistru).
טרנסניסטריה נכבשה בידי הגרמנים והרומנים בקיץ 1941. לפני המלחמה היו באזור כ-300,000 יהודים. עשרות אלפים מהם נרצחו בידי איינזצגרופה D בפיקודו של אוטו אולנדורף ובידי צבאות גרמניה ורומניה. אחרי כיבושה היתה טרנסניסטריה מקום ריכוז ליהודי בסרביה ובוקובינה אליו גורשו היהודים בפקודת יון אנטונסקו. הגירושים החלו ב-15 בספטמבר 1941 ונמשכו בהפסקות עד סתיו 1942. שרידי מעשי הרצח בבסרביה וצפון בוקובינה גורשו ברובם לטרנסניסטריה ורוכזו בגטאות ובמחנות בצפון טרנסניסטריה ובמרכזה. על היהודים המגורשים נאסר חופש התנועה ובחירת מקום המגורים וחלה עליהם חובת עבודת כפיה". (מקור: יד ושם)
הרבי הקדוש מוויז'ניץ, כאמור, יכול היה לברוח, זאת בהשתדלותם הנמרצת של חסידיו הרבים ובעלי ההשפעה, אולם במסירות נפש ביכר להישאר עם כלל ישראל הנתונים בצרה ובשביה, וזכה להציל נפשות רבות מישראל. ביום שהגיע אליו סרטיפיקט לארץ ישראל אמר: איני זז מכאן כל עוד יכול אני להציל אפילו יהודי אחד מרעב.
לא פעם הסתכן הרבי בחייו עקב מה שפעל ועשה בגלוי ובסתר. הוא נאלץ לרקום קשרים עם קצינים גרמנים ולשחד אותם בממון רב לצורך שחרור והצלת יהודים, אשר לפי דברי כותבי קורות העיתים "הגיע מספרם לאלפים, בין שומרי תורה ומצוות ובין שאינם שומרי תורה ומצוות".
"בכוח השפעתו הרבה לאסוף סכומי כסף גדולים לפדיון שבויים יהודיים ממכלאות העוני הגרמניים, ובהופעתו המלכותית הצליח לכבוש את לב הטובים שבגויים בבוקובינה שנתנו מחסה ומחבוא ליהודים מרודים ונרדפים, ואף הותרמו לקרנות להצלת יהודים מהשמדה.
הוא לא ראה את משימתו גמורה עד אשר חילץ את היהודים הפדויים מהסכנה…".
(מעטו של ר' לייב ביין, סופר ה"מארגן ז'ורנאל", שהיה מקורב לרבי ואף זכה לשיחה עימו, שיחה נפלאה שפורסמה בעיתונו)
רבים מבין פליטי רומניה ואוקראינה שהיו חייהם להם לשלל בזכות פעולותיו של הרבי העלו את זיכרונותיהם על הכתב, ומהמפורסמות הן. לטוב ייזכר משמשו הנאמן, איש אשר רוח בו, הרה"ח המפואר ר' בן ציון שכטר ב"ר שאול הי"ד, שהיטה שכמו למבצעי ההצלה של הרבי ורב היה חלקו בהצלחתם. ר' בן ציון, "יד ימינו ועוזרו הנאמן בעבודתו הקדושה, במיוחד בפעולות ההצלה הגדולה לטובת אחב"י גולי טרניסטרה שעבד במסירות נפש בל תשוער ללא לאות מתוך סכנת נפשות ממש, נספה ע"י הנאצים ימ"ש באסון האני' מפקורה בדרכו לארה"ק ביום ט"ז מנחם אב תש"ד, הי"ד" (ציטוט מתוך הקדמה לתהלים "דמשק אליעזר").
בשנת תש"ד, כשכבר כלתה הרעה וארכה הישועה, וכבר לא היה ביכולתו להועיל ולהטיב, הואיל לברוח לארץ ישראל ולאחר מסע מפרך, מלא ניסים ונפלאות עמדו רגליו על אדמת ארץ ישראל, בסוף חודש ניסן שנת תש"ד.
בארץ ישראל הקים הרבי מחדש את חסידות ויז'ניץ ואת מוסדותיה, והבניין הראשון שרכש ברחוב לילינבלום – ממנו יתד ופינה למוסדות הגדולים והנפלאים של חסידות ויז'ניץ בארץ ישראל, באירופה ובארצות הברית. מוסדות וקהילות המונים רבבות אלפי תלמידים וחסידים המאופיינים בלהט וחום חסידי "לשם, לתהילה ולתפארת".
לילינבלום 16
לפנינו שורות זיכרון מעטו של ניסן ב"ר מיכל שויבען – לב-טוב, מוויז'ניץ – חיפה. (תודה לאתר יהודי בוקבינה)
לאור כל האמור לעיל, נוכל לסיים במה שפתחנו, שאכן הי' רבנו זצ"ל, בד בבד עם היותו רב העיר ויז'ניץ, גם אב נאמן ומסור לעיר, שנהג נשיאותו ברמה ובדרכי נועם כאחת, ושילב תדיר את הדאגה לכל יהודי העיר וסביבתה הן ברוחניות והן בגשמיות, והכל מתוך הארת פנים ובאצילות, ובאהבה רבה לכל אחד ואחד.
תם ולא נשלם… (קרדיט: אתר יהודי בוקבינה).
בטעמשוואר
סידור קידושין בטעמשוואר
[1] לפי גרסה ששמעתי מיודעי דבר מבין חסידי ויז'ניץ, הרי שאת שעון הזהב מכר עבור הצלת אחותו הצדקנית, הרבנית העניא פרידמאן מבאיאן טשערנוביץ, שלמרבה היגון טבעה במסע בריחתה באוניית "מפקורה", ועל אודותיה ועל גורל בעלה הרה"ק מבאיאן, ובכלל על קורות האונייה "מפקורה", ביריעה נפרדת בעז"ה.